Hoe maak je van een openhuizendag een schot in de roos?


Als je deelneemt aan een openhuizendag, wil je de juiste bezoekers over de vloer krijgen om de naambekendheid van jouw architectenbureau te versterken, het publiek te laten kennismaken met je werk en contacten te leggen met potentiële opdrachtgevers. Trek voldoende tijd uit om je deelname voor te bereiden en aan te kondigen. Door zelf ook promotie te voeren voor je project, valt je op tussen de deelnemers en bereik je meer geïnteresseerden.


Stel tijdig een lijst met to do's op

Maak zodra je het deelnameformulier aan de opendeurdag hebt ingevuld een overzicht van alle to do's met een tijdlijn. Die lijst vormt het fundament voor een succesvolle deelname. Noteer wat moet gebeuren, wanneer, hoe en door wie. Zo behoud je het overzicht, spreid je het werk en de kosten, en verschijn je goed voorbereid aan de start.


Ga na of het deelnemende project volledig in orde is. Laat kwaliteitsvolle foto's maken en een wervende tekst schrijven voor de presentatie in de catalogus en op websites. Stel een promotieplan op. Lijst op wat er de dag zelf moet gebeuren. Bespreek de rondleiding met de bewoners en leg vast welke ruimtes wel/niet toegankelijk zijn. Stel een taakverdeling op voor het onthaal en de rondleiding. Bereid uw verhaal voor. Bepaal welke informatie je wil tonen: plannen, foto's voor en na, maquettes, filmpjes over de werf.


Een tip: uit het oog is uit het hart. Voorzie in voldoende naamkaartjes, een flyer of een folder als reminder voor de bezoekers.

Werk je eigen communicatietraject uit

Je kunt je deelname aan de opendeurdag communiceren via de eigen en andere websites, sociale media, (regionale) bladen en magazines, tijdschriften of (digitale) newsletters van beroepsfederaties, fabrikanten en organisaties, andere kanalen. Je kunt een uitnodiging mailen naar je adressenbestand. 


Een tip: profiteer (een beetje) van het netwerk van anderen. Vraag familie, vrienden en kennissen om voor jou promotie te maken via hun (sociale) netwerk.

Investeer in prima beeldmateriaal

Kwaliteitsvol beeldmateriaal is essentieel voor een geslaagde projectpresentatie. Maak duidelijke afspraken met de fotograaf over de opdracht, het honorarium, de vorm van het aan te leveren materiaal en het gebruik van de beelden. Leg het (multimediaal) gebruiksrecht van de beelden schriftelijk vast, zodat je ze zonder verdere vergoeding kunt gebruiken in gedrukte en digitale publicaties, uiteraard met vermelding van de fotograaf. Vraag een serie beelden in lage (voor digitaal gebruik) en hoge (voor print) resolutie.


Een tip: waak erover dat de afgewerkte woning er binnen en buiten netjes bij ligt als ze wordt gefotografeerd. Voor een renovatieproject werken beelden voor en na de werken inspirerend.

Informeer de (regionale) pers

Bouw- en woonmagazines, kranten en (regionale) bladen zoeken permanent content. Mail hen een kort bericht en enkele beelden van uw project. Misschien zijn woonbladen zelfs geïnteresseerd in een reportage. Informeer vooraf naar de rubriekverantwoordelijke aan wie je je persbericht kunt mailen.


Stel een persbericht op over de woning. Groepeer alle praktische inlichtingen over het evenement onderaan het artikel: naam, datum, bezoekuren, adres, coördinaten van het architectenbureau. Voeg beelden in lage (72 dpi) resolutie bij het bericht, die de redactie snel kan bekijken. Vermeld dat er beelden in hoge resolutie (300 dpi) beschikbaar zijn. Voeg de credits voor het gebruik van beelden toe: naam van de fotograaf, copyrights en voorwaarden voor gebruik.


Een tip: houd bij berichten over tijdsgebonden evenementen zoals De Renovatiedag rekening met de deadlines van de diverse media. Die schommelen van een tot twee weken voor (regionale) kranten tot enkele maanden voor een periodiek magazine.

Gebruik de kracht van je website en sociale media

Zet je deelname aan De Renovatiedag zo snel mogelijk op je website. Toon het project, geef een korte beschrijving, vermeld alle praktische info, leg een link naar de website van de organisatoren en naar je sociale media. Post (vervolg)berichten op Instagram, Facebook, LinkedIn, Twitter, Pinterest … Beperk je niet tot de Facebookpagina van het bureau, want dan loop je flink wat potentiële bezoekers mis.


Een tip: voeg een 'share' knop of 'stuur door' link toe aan je webpagina's. Stimuleer bezoekers om de inhoud te delen. Plaats omgekeerd ook links naar de website op je sociaal netwerk. Veel succes!